پایگاه خبری وبدا

پایگاه خبری وبدا

امروز یکشنبه ، 1404/06/23

سال 1403 ، جهش تولید با مشارکت مردم

پایگاه خبری و اطلاع رسانی وبدا (دفتر یاسوج)

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای ماموریت سازمانی خود، همواره تمام توان خود را در امر اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به مردم به کار گرفته است. در بررسی سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی ایران، به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامه‌ریزی برنامه‌های روابط عمومی است. بیشتر بخوانید ..

یاسوج ، بلوار مطهری ، ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، طبقه سوم ، واحد روابط عمومی

شماره تماس: 0743337251

مدیر مسئول : ذوالفقار دیودل

سردبیر : سیده سحر حسینی

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به مصاحبه منتشر شده از معاون درمان سابق تامین اجتماعی استان در سایت کبنا نیوز واکنش نشان داد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به مصاحبه منتشر شده از معاون درمان سابق تامین اجتماعی استان در سایت کبنا نیوز واکنش نشان داد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ در متن این جوابیه آمده است:


مسئول محترم سایت کبنا نیوز


با سلام


با توجه به اینکه دکتر اکبری معاون سابق درمان سازمان تامین اجتماعی اتهاماتی را متوجه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نموده است طبق قانون مطبوعات موظف به درج جوابیه دانشگاه در همان قسمت از سایت می باشید.


1- در ابتدا لازم است خدمت مردم شریف استان یادآور شویم که موفقیت های بدست آمده در کنترل و‌ مبارزه با کرونا مدیون مشارکت آگاهانه مردم، مدیریت مدبرانه استاندار محترم و معاونین استاندار، حمایت آگاهانه روحانیت شریف استان بخصوص آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، حجه الاسلام و المسلمین حسینی نماینده ولی فقیه در استان و سایر علمای استان، سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانداران، هلال احمر، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات، شهرداری ها، ساير نهادهای دولتی و حکومتی، صدا و سیما، هنرمندان، سیاسیون، ورزشکاران، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نخبگان، دانشگاهیان، سایت ها و خبرگزاری های استان و جامعه پزشکی استان بوده است .


افرادی که در ستاد کرونا ابلاغ داشته اند عمدتا اعضا شورای سلامت استان بوده اند. به همین دلیل نهادها و‌ سازمان هایی مانند بیمه های سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و سایر بیمه ها، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و... جز ستاد کرونای استان نبوده اند. اما عجیب است که معاون سازمان تامین تامین اجتماعی، بی صبرانه انتظار عضویت در این شورا را داشته است در حالي كه حتی از بین هفت معاون دانشگاه علوم پزشکی، فقط معاون بهداشتی عضو ثابت این ستاد می باشد.


اینکه دکتر اکبری انتظار دارد عضو این ستاد باشد آن هم در حالي كه مدیرکل های سایر نهادهای حامی سلامت و معاون های دانشگاه (بخصوص معاون درمان) عضو ستاد نیستند به چه دلیل و یا طبق کدام بخشنامه ستاد ملی کرونا می باشد؟


2- دانشگاه علوم پزشکی همواره خود را حامی زحمتکشان و جامعه پزشکی استان به خصوص مدیران سازمان های حامی سلامت دانسته و می داند. حضور ریاست دانشگاه در جلسه تودیع دکتر اکبری و اهدا تقدیرنامه و هدیه شاهد این مدعاست.


اما آنچه به یاد داریم این است که در طی سالیان متوالی استانداران و یا معاونین سیاسی ایشان در جلسات تودیع و یا معارفه هیچکدام از معاونین دانشگاه علوم پزشکی شرکت نداشته اند. اینکه دکتر اکبری، استاندار و معاون سیاسی ایشان را متهم به مخالفت با ایشان و عدم شرکت در جلسه تودیع می کند شاید خواسته نابجایی باشد چرا که جایگاه عرفی و‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و معاونین دانشگاه بالاتر از سازمان های بیمه گر همچون تامین اجتماعی می باشد اما هیچ گاه گلایه ای از عدم حضور استاندار و معاونین در جلسات اینچنینی نداشته است.


اما زحمات مدیریت و کارکنان شریف سازمان تامین اجتماعی در ارایه خدمات درمانی به بیمه گزاران و مردم شریف استان بر کسی پوشیده نیست و‌ مدیریت دانشگاه همواره قدردان و‌ حامی سازمان های بیمه گر و كارمندان خدوم آنها بوده و می باشد.


3- با شروع کرونا در استان در جلسه ای به ریاست دکتر کلانتری استاندار پرتلاش و‌ دلسوز استان، تصمیماتی مبنی بر شروع غربالگری جاده ای در پلیس راه یاسوج به شیراز گرفته شد. یک دستگاه دماسنج جیوه ای در خود دانشگاه وجود داشت اما بنا به اطلاعات واصله در سازمان تامین اجتماعی دو دستگاه دماسنح ديگر وجود داشت که دکتر اکبری قول مساعدت لازم را دادند. متاسفانه در تاریخ مشخص شده و‌ علیرغم تماس های فراوان، پاسخی از طرف وی داده نشد و بعد از دستور استاندار، دماسنج های فوق توسط مدیرکل تامین اجتماعی(مهندس نورمحمدی) تحویل دانشگاه گردید و اولین غربالگری جاده ای در کشور و استان با سه دستگاه دماسنج شروع شد.


دکتر اکبری مدعی شده اند: " البته درخواست‌هایی از طرف دانشگاه از ما شد مبنی بر اینکه پلی کلینیک تأمین اجتماعی را در اختیار بیمارستان شهید جلیل قرار دهیم، با توجه به اینکه بیمارستان شهیدجلیل روزانه بالغ بر 2 هزار نفر مراجعه کننده داشت، 40 میلیارد تجهیزات در آنجا مستقر بوده است، جایگزینی برای این تجهیزات در پلی کلینیک تأمین اجتماعی تعریف نشده بود، به همین دلیل مورد مخالفت ما مواجه شد که خوشایند مسئولان نبود. از طرفی به نظر می‌رسد در حوزه درمان، ما را رقیب خود محسوب کردند، در صورتی که ما همواره خود را مکمل حوزه درمان می دانیم."


اما لازم است اعلام نماییم که دانشگاه علوم پزشکی و ستاد کرونای استان هیچ‌گاه چنین درخواست و پیشنهادی را مطرح نکرده اند. بهترین راه برای شفاف سازی این موضوع انتشار درخواست دانشگاه و يا ستاد استانی کرونا و‌ راستی آزمایی این ادعای دکتر اکبری است.


در ضمن مگر می شود کلینیک تامین اجتماعی که روزانه پذیرای تعداد زیادی از بیماران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است را‌ به امر دیگری اختصاص داد؟


بهتر است دكتر اكبري قدری در عالم واقعیت قدم بردارد.


جالب تر اینجاست که وی در پاسخ سوال خبرنگار گفته اند:


"شاید باور اینکه شما با وجود نظرات علمی و کارشناسی‌ای که ارائه می‌دادید از ستاد کرونا حذف شدید سخت باشد، آیا دلیل دیگری وجود داشته است؟


عدم حضور ما در جلسات کرونا و دعوت نشدن از بنده به عنوان مدیر درمان و متولی بیمه شدگان تأمین اجتماعی در شرایطی که 45 درصد استان را تحت پوش داریم و جزو لاینفک درمان استان هستیم شائبه برانگیز است."


همانطور که در ابتدا اعلام شد مدیر کل تامین اجتماعی و معاونين ايشان از جمله دکتر اکبری جز ستاد استانی کرونا نبوده اند که حذف شوند.


وی همچنین ادامه داد:
"اختلافات دیگر ما بر سر تأمین پزشک متخصص مورد نیاز ما از طرف حوزه علوم پزشکی بوده است، بر اساس الزامات قانونی بنده هـ ماده 14 برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت ملزم به تأمین پزشک مورد نیاز سازمان تأمین اجتماعی بوده است، ما مکاتباتی با مقامات اجرایی استان داشتیم و از 9 ماه قبل با رئیس دانشگاه و معاونین مکاتبه داشتیم و جلساتی برگزار کردیم، که اقدامات مؤثر انجام نشد و پس از ماجرای عدم واگذاری پلی کلینیک، فاز تقابلی با ما تشدید پیدا کرد. ما بخاطر حقوق بیمه شده سازمان ایستادگی و مقاومت کردیم که نتیجه‌اش حذف ما از ستاد کرونایی استان بوده است. به نظر می‌رسید درخواست دانشگاه و اینکه پلی کلینیک تأمین اجتماعی در اختیار بیمارستان جلیل قرار بگیرد نظری غیرکارشناسی بود، چرا که مکان مناسب برای جاگذاری تجهیزات و امکانات مدنظر قرار نداده بودند، اینطور نبوده که بتوانیم فضایی را فراهم کنیم و تجهیزات را انتقال دهیم، سیستم‌های ما با زیرساخت و مکانیزه هستند."


4- بهتر است دکتر اکبری یکبار دیگر قوانین را مرور کند و‌ بداند که بر اساس بند (ح) ماده 74 بخش 14 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت ملزم به تامین پزشکان متخصص مورد نیاز تامین اجتماعی در مناطق محروم استان می باشد. این بخشنامه شامل مراکز استان ها نمی باشد و از 93 به بعد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج موظف به تامین پزشکان متخصص مورد نیاز سازمان تامین اجتماعی در درمانگاه های ملکی سازمان در شهرستان های دهدشت و گچساران است.


بر اساس طرح تحول سلامت نیروهای اعزامی از سوی وزارت بهداشت به صورت تمام وقت در دانشگاه های علوم پزشکی موظف به ارائه خدمت می باشند و حق انجام فعالیت انتفاعی در قالب مطب و یا مراکز درمانی(خیریه، خصوصی، دولتی غیر دانشگاهی و عمومی غیر دولتی) در خارج از مراکز دانشگاهی را ندارند و تا پایان تعهدات قانونی نمی توانند در سایر مراکز درمانی خارج از دانشگاه بخصوص در مراکز استان خدمت نمایند.


با این وجود معاون درمان دانشگاه در زمستان سال 98 درخواست سازمان تامین اجتماعی مبنی بر موافقت دانشگاه با ارایه خدمت پزشکان تمام وقت درمانی و یا اعضا هیات علمی تمام وقت را به معاونت درمان وزارت بهداشت با نظر موافق ارسال کرد که پاسخ معاون درمان وزارت مخالفت با درخواست سازمان تامین اجتماعی به دلیل مغایرت با قوانین موجود بود(نامه معاون درمان وزارت در دانشگاه موجود است).


بنا به قوانین وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر چنانچه پزشکان تمام وقت دانشگاه در مراکز غیر دانشگاهی ارائه خدمت نمایند ضریب تعرفه 2kآنها از طرف سازمان های بیمه گر حذف می شود که سازمان بیمه سلامت استان طی نامه ای مخالفت خود را با این درخواست سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد. بنا به قانون اختلاف بين سازمان هاي دولتي در استان ها بايد از طريق استانداري حل و فصل گردد منتهي جناب آقای دکتر اکبری به جای تعامل و ‌گفت و‌گو ‌با دانشگاه و یافتن راه حل هایی برای مشکل موجود، نامه ای تهدید آمیز بر علیه دانشگاه به نهادهای نظارتی نوشتند و لحن تهدید آمیز خود را بر علیه دانشگاه تکرار کردند.


از نظر مدیریت دانشگاه علوم پزشکی پايبندي به قوانين موجود و پذيرش استانداري که عالی ترین نهاد اجرایی دولت در استان ها است به عنوان نهاد ميانجي و تصميم گيرنده نهايي بهترين روش حل مشكلات في مابين سازمان هاي دولتي مي باشد .


با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی در فکر ارایه خدمت به بیمه گزاران خود بوده و می باشد بهتر است با رعایت قانون، پزشکان متخصص مورد نیاز کلینیک ها و بیمارستان ملكي خود را استخدام نماید و اینکه پزشکان فاقد پروانه و فاقد مطب از ساير استانها را در یاسوج بکار می گمارد قانون شکنی واضح مدیریت درمان سازمان فوق بوده و می باشد و همانطور که قبلا از طرف معاونت درمان دانشگاه تذکر داده شده است اگر این روند اصلاح نشود برخوردهای قانونی لازم انجام خواهد شد.


در پایان از خداوند متعال سلامتی و شادابی دکتر اکبری را خواهانیم و انتظار داریم که مدیران دستگاه هايي که سالها بر مسند مديريت سازمان خود بوده اند هنگام ترک مدیریت با سخنانی نسنجیده و شتاب زده زحمات خود و همكارانش را بی ارزش جلوه ندهد و برای سازمان متبوع خود حاشیه درست نکند.